SSP-rengastuksia ja punajalkahaukkoja

Ranskan Guayanan reissun jälkeen ajelimme iltamyöhällä Helsinki-Vantaalta kohti Parikkalaa ja havaitsimme matkan varrella Haminassa kehrääjän ja Rautjärven Simpeleen Kankaan pelloilla lähes edessämme ajaneen rekan tuulilasiin törmänneen huuhkajan.

Olimme Parikkalassa yhden aikaan yöllä ja ajoimme saman tien SSP-paikallemme pystyttämään verkot. Sitten nukuimme pari tuntia ja olimme auringon noustessa jo laittaneet verkot pyyntiin. 7.8. saaliimme oli punakylkirastas, ruokokerttunen, 3 viitakerttusta, jopa 22 herne-, 15 pensas- ja 9 lehtokerttua, 4 pajulintua, 2 kirjosieppoa, talitiainen ja 2 punavarpusta. Pari harmaahaikaraa näkyi ja kertaalleen kuului rannasta jalohaikarankin rääkäisy.

Motivaatio Suomiretkeilyyn ei ollut kauhean korkealla, mutta onneksi alkamassa oli paremmat lintuajat, joten pikkuhiljaa motivaatio alkoi nousta. 8.8. Siikalahdellakin oli jo 13 jalohaikaraa ja myös niin kaulus- kuin harmaahaikarakin näkyi. Nuoret luhtakanat ääntelivät ja muutama uuttukyyhky näkyi lennossa. 9.8. jetlagista toipuessamme kotipihamme yli muutti pikkukuovi äännellen.

12.8. kotipihassamme oli pikkukiviä syömässä 250 vihervarpusen parvi. Linnut olivat ilmeisesti kivien syönnistä niin pökerryksissä, että niitä piti käsien siirrellä pois tieltä, etteivät jää autojen alle.

13.8. teimme Saaren kierroksen, jonka parasta antia olivat 6 merihanhea Pohjanrannassa ja 10 uuttukyyhkyä Pohjasuolla. Paluumatkalla kävimme Tarvaspohjassa etsimässä Tiiraan maallikon ilmoittamaa ruskohaikaraa mutta paikalla oli vain jalohaikara sekä nuori harmaahaikara (joka epäilemättä oli ollut ilmoitettu lintu).

14.8. oli taas SSP:n vuoro ja saaliiksi tuli metsäkirvinen, leppälintu 1k, musta- ja laulurastas, viitakerttunen, 10r+1k herne-, 3 pensas- ja 1 lehtokerttu, 3 pajulintua sekä 3 punavarpusta. Illalla Siikalahdella näkyi 19 jalohaikaraa.

15.8. aamulla Härskiinmutkasta näkyi niin jalo- kuin harmaahaikara Akankivillä. Ruokatuntistaijin kruunasi komea esiaikuinen kiljukotka, joka matkasi pohjoista kohti.

17. ja 18.8. aamuina Härskiinmutkasta näkyi mustalintuparvet sekä jo parisenkymmentä merimetsoa. 18.8. näkyi Siikalahdella myös vuoden ensimmäinen ja ainoa pikkulepinkäinen – vähissä ovat! Ja seuraavana aamuna Härskiinmutkasta näkyi 25 merimetsoa ja 81 silkkiuikkua ja yhdellä emolla oli aivan pienet poikaset vielä selässään!

20.8. ajelimme aamusta kohti Helsinkiä ja Lintumessuja. Matkan varrella Pyhtään Siltakylässä näimme tien vartta lentäneen nuoren sirosuohaukan, mutta moottoritiellä ei ollut mitään mahdollisuutta pysähtyä. Hanna oli taas nakkihommissa messuilla mutta itse kävelin Viikissä Hakalan lintutorniin staijaamaan. Edellisinä päivinä oli Liettua-Latvia-Viro akselilla ilmoiteltu sellaisia määriä pohjoiseen matkaavia punajalkahaukkoja, että niitä oli pakko olla tulossa Suomeenkin. Muutamia oli jo nähty eri puolella Suomea aiemmin, mutta nyt aamun aikana niitä olikin alettu ilmoitella reilumminkin ja olipa ensimmäinen jo käynyt Lintumessuväellekin näyttäytymässä.

Hakalan tornilla sataijasimme pikkuporukalla iltapäivään ja lopulta näimme kaksi määritettyä nuorta punajalkahaukkaa ja kahdeksan pientä falcoa, joista mielestäni ainakin neljä oli punajalkahaukkoja mutta näkyivät sen verran huonosti kovaa kohti pohjoista ja vastavalon puolella matkatessaan, että nekin jätettiin kuitenkin määrittämättä. Muuten lahdella oli hiljaista, vain pari suo- ja lapinsirriä, mustavikloa ja kapustarintaa näkyi.

Itse kiertelin messuilla vain viimeisen tunnin ja neljältä autoime sitten messujen purkamisessa. Veljeni Pirkka oli ollut puolueensa kokouksessa Eduskuntatalolla ja hän saapui Viikkiin metroasemalta käveltyään juuri sopivasti, kun olimme saaneet kaikki pakettiin ja kuinka ollakaan Lintutiedotus oli sopivasti ilmoittanut Sipoon Söderkullassa olevasta palmukyyhkystä. Parikin eri palmukyyhkyähän oli seikkaillut Helsingin seudulla ja reilut pari viikkoa ja meillä oli ollut bongausyritys lähellä jo reissusta palattuamme, mutta juuri sinä aamuna ei enää muutaman päivän Vantaan Hiekkaharjussa viihtynyttä lintu ollutkaan enää näkynyt.

Meillä oli vain perikymmentä kilometriä Söderkullaan ja siellä olikin onneksi Jari Kostet paikalla ja lintu hänellä hallussa torkkumassa puskan alla. Palmukyyhkyhän ei Suomessa ole ns. pinnakelpoinen vaan oletettavasti tarhasta tms. karannut – tai niin ainakin vielä luullaan. Laji on viime vuosina laajentanut levinnäisyyttään Euroopan puolelle ja ainakin ajankohta sopisi hyvin harhailijallekin. Kuvailimme lintua tovin ja juttelimme paikalle saapuneiden tuttujen bongareiden kanssa, ennen kuin meidän oli lähdettävä kohti Kirkkonummea. Majoituimme kaikki kolme yöksi vanhempieni luokse.

21.8. lähdimme aamulla aikaisin kohti Hankoa kyydissämme niin Pirkka kuin isänikin. Aloitimme stoppaamalla Siuntion ja Inkoon rajalla Billskogissa ja löysimmekin helposti paikalta edellisiltana ilmoitetun punajalkahaukan, joka lähti pian sähkölinjalta lentoon ja katosi lopulta peltoaukean taakse. Näimme myös 30 hempon parven sekä 12 kapustarintaa.

Jatkettuamme matkaa plokkasin Kämpbackassa pari nuorta suohaukkaa, jotka laskutuivat mullokselle mutta nousivat taas lentoon, kun saimme auton parkkiin. Toinen oli nuori sinisuohaukka mutta toinen näytti arosuohaukalta. Linnut lensivät aivan suoraan pellon perälle ja katosivat metsän taakse. Pian ne kuitenkin nousivat metsän päälle mutta vastavalo oli aivan kauhea. Onneksi Hanna oli saanut linnuista pari kuvaa, joista alkuperäiset määrityksemme pystyi toteamaan oikeiksi.

Hangossa ei näin korkeapaineella kauheasti ollut lintuja, mutta Vedagrundetilla näimme mm. pilkkasiiven, Svanvikissa tundrakurmitsan, meriharakan ja 14 räyskää, Täktomissa 150 keltavästäräkkiä ja Långörenillä nuoren kuovisirrin jne. Lopulta kävimme vielä Hangossa syömässä ennen kuin jatkoimme takaisin Kirkkonummelle.

Lyhyen seurustelun jälkeen ajoimme vielä parilla autolla Espoon Laajalahdelle, jossa Maarin tornissa näkyi tietysti tuttuja mutta myös mm. 7 kuovi-, 7 suo- ja 2 pikkusirriä ja pari jalohaikaraa ym. Lopulta meidän piti lähteä kotimatkalle ja isäni lähti heittämään Pirkkaa jonnekin, josta tämä pääsisi sitten lentoasemalle.

Kotimatkalla stoppasimme vielä Loviisan Vanhakylässä, jossa oli aiemmin päivällä ollut jopa 22 punajalkahaukkaa. Paikalla oli meneillään rengastusyritys, jota jäimme mekin katselemaan. Valitettavasti haukkoja ei saatu kiinni eivätkä ne myöskään esiintyneet lainkaan kuvauksellisesti mutta 10 haukkaa mekin kuitenkin näimme. Lopulta olimme kotona puolen yön aikaan.

22.8. ruokatunnilla kiersin Parikkalan lähipellot punajalkahaukkoja etsien ja lopulta löysin yhden linnun Tiviän Tarhamäeltä. Lintu kaarteli taivaalla tuulihaukan kanssa ja lähti sitten kohti koillista. Illemmalla kävimme kiertämässä Saaren peltoja mutta yllätykseksemme emme löytäneet lainkaan ”vespareita”. Havaintomme jäivät kolmeen sinisuohaukkaan ja isolepinkäiseen ym.

23.8. löysin punajalkahaukan Kolmikannan Koskuinmäestä ja Siikalahdella oli myös kolme lintua paikallisena. Illemmalla kaksi lintua löytyi Tetrisuoltakin ja näistä toista pääsimme hieman kuvaamaankin sen kököttäessä puun latvassa.

24.7. odottelimme patotiellä toiveenamme nähdä Kiteen ja Kesälahden alueella nähty isohaarahaukka jatkamassa matkaansa kohti etelää mutta kuten arvata saattaa näimme vain kaksi tavallista haarahaukkaa. Kolme vesparia oli yhä paikalla ja illalla kävimme laskemassa jallut ja kurjet, joita saimme 22 ja 475 kappaletta.

25.8. ruokiksella kuului tyllin ääntä ja 22 kapustarintaa näkyi muutolla. Iltapäivän Saaren kierroksella Akonpohjassa näkyi 15 pyrstötiaista, Pohjanrannasta löytyi heti ad ja juv räyskä lentelemässä lahden yllä ja myös 2 jalohaikaraa, harmaahaikara ja 2 uuttukyyhkyä sekä 165 keltavästäräkkiä nähtiin. Muuten Saaren kierros oli hiljainen, sentään isolepinkäinen näkyi vielä Akanvaaran Tetrisuolla ym.

26.8. Siikalahdella näkyi ainakin pari vesparia sekä käki mutta peltokierroksella ei löytynyt oikein mitään, Kirkkorannassa taas pari jalohaikaraa. 27.8. oli sitten viimeisen SSP-rengastuksen vuoro. Keli oli yhä kesäisen helteinen, joten lajistokaan ei siten ollut lainkaan yllätyksellistä. Saaliksi saimme punarinnan, 3 leppälintua, ruokokerttusen, 6 herne-, 1 pensas- ja 5 lehtokerttua, 7 pajulintua, harmaasiepon, 1+1k sinitiaista, 1+1k punatulkkua ja 3 pajusirkkua. Kun olimme puskamassa verkkoja löysin taivaalta viimeisen verkon yläpaulaa kurotellessani muuttavan punajalkahaukan. Lintu otti korkeutta ja katosi lopulta pilveen, joten muuttosuuntaa emme saaneet selville. Muutaman tunnin Siikalahtistaijilla näkyi taas 2-3 vesparia, kaulushaikara, pari merikotkaa, kanahaukka, 6p ja 14m mehiläishaukkaa ym.

28.8. kokeilimme atrappipyyntiä SSP-paikallamme mutta pohjansirkkuja ei vielä ollut liikkeellä. Aamu oli todella sumuinen ja kostea, joten saalis ei muutenkaan ollut odotetunlainen, mutta kuitenkin metsäkirvinen, punarinta, ruoko- ja 2 viitakerttusta, 3 herne-, 2 pensas-, 7 lehto- ja 1 mustapääkerttu, tiltaltti, 15 pajulintua, 2 viherpeippoa, punavarpunen, 4 punatulkkua ja 3 pajusirkkua saatiin.

Päivällä staijasimme taas muutaman tunnin patotiellä ja taas muutti tavallinen haarahaukka. Se ei paljon lohduttanut, sillä jossain vaiheessa Parikkalankin läpi muuttanut isohaarahaukka oli aamulla ollut Lappeenrannan Vihtolassa bongattavissa. Ehkä sellaisen minäkin joskus näen spontaanisti jopa Siikalahdella? Yksi punajalkahaukka oli yhä paikalla, syksyn ensimmäiset 14 tundrametsähanhea näkyi muutolla ja myöhäinen kuhankeittäjä näkyi lennossa.

29.8. Härskiinmutkasta näkyi jopa 28 merimetsoa ja illalla laskimme Siikalahdella 584 kurkea ja 15 jalohaikaraa yöpymislennoiltaan. Loppukuun havainnot jäivät ihan nollaan yrityksestä huolimatta.

J.A.

Heinäkuun hiljaiseloa

Heinäkuun helteillä retkeily oli vähäistä. Kuun alussa pikkusieppopari oli hyvä Siikalahdella ruokkimassa poikasia pesään ja Joukiossa paikalliset valkoposkihanhet olivat kertyneet taas vakiopelloille.

2.7. oli SSP, jonka saalis oli taivaanvuohi, musta-, räkätti-, ja punakylkirastas, 2+1k ruokokerttusta, 3 pensas-ja 2+1k lehtokerttua, 2k pajulintua, 18 sini- ja 8 talitiaista, 2 peippoa, kelta- ja 3+1k pajusirkkua. Illan juoksulenkillä Tarvaslammella näin yllättäen valkoselkätikkapoikueen sekä kuulin harmaapäätikkapoikueen.

3.7. kävimme ensin kuvailemassa lintuja Tarvaslammen kojulla ja sitten teimme Saaren kierroksen, jolla Akonpohjassa kuului kuhankeittäjä, Pohjanrannassa näkyi heinätavi ja mustaviklo, Suurenjärvenlietteeltä löytyi muutama pikkukuovi, mustapyrstökuiri ja sinisuohaukka ja sitten kävimme Uukuniemen puolella myös tarkistamassa erään lammen, jolla oli kuulemma aikaisempina vuosina pesinyt kaakkuri ja tänäkin keväänä ollut pari pesivän oloisina mutta ilmeisesti pesintä oli mennyt pieleen, sillä kaakkureita ei näkynyt, sen sijaan kuulimme pari kuhankeittäjää ja näimme pyrstötiaisparin.

Jyrkilän pelloilla näkyi vielä 4 uuttukyyhkyä ja Karinmäessä kuului ruisrääkkä, kultarinta sekä sarvipöllöpoikue. Jo Parikkalaa kohti ajellessamme näkyi vielä Akonpohjassa 6-tien päällä lennellyt haarahaukka. Retken päätteeksi kävimme vielä Tarvaslammella rengastamassa käenpiikapoikueen, pesässä oli 9 isoa poikasta – pienessä sinitiaiselle tarkoitetussa pöntössä oli melko ahdasta! Lähellä kotia kylällä näkyi vielä tien yli lentänyt pähkinähakki ja kun kurvasimme sitä katsomaan, löytyi eräästä pihasta kaksi tai kolme hakkia, joista ainakin yksi oli selvä lentopoikanen. Jossain lähellä olivat hakit taas pesineet, mutta nyt vasta näyttäytyivät vuodariksi – käsittämättömän kähmyjä ovat!

8.7. havaitsin pikkusiepon viimeisen kerran. Poikaset olivat ilmeisesti siirtyneet jo aika kauas pesältä, mutta emon rätinä kuului vielä pariin kertaan. Saman iltana Partasen Harri soitti, että hänelle oli soitettu, että Satumäessä oli joku pöllö maassa ja harakat sen kimpussa. Singahdimme silti paikalle ja siellähän oli potra sarvipöllön poikanen maassa. Laitoimme poikaselle renkaan kinttuun ja nostimme sen tiheään puuhun piiloon variksilta. Ympärillä kerjäsi ainakin pari muutakin poikasta eli varmasti emo saapui pian tätäkin poikasta ruokkimaan.

9.7. Siikalahdella näkyi syyskauden ensimmäiset kaksi jalohaikaraa ja Tetrisuolla näkyi kymmenen uuttukyyhkyä, joista osa oli nuoria eli vihdoin varmistui uuttarin pesintä Parikkalassa! Illalla kävimme laittamassa verkot pauloille SSP-paikalle ja näimme Kirkkorannassa kanadanhanhipoikueen.

10.7. SSP:n saldo oli taivaanvuohi, pensastasku, räkättirastas, 3 ruokokerttusta, 7 pensaskerttua, pajulintu, kirjosieppo, sini- ja 2 talitiaista sekä 1+1k pajusirkkua. Verkkoilun ohessa näimme kuhankeittäjäparin sekä 25 pikkukäpylintua. Illalla teimme lyhyen Saaren kierroksen mutta havainnot jäivät aivan olemattomiin – ainoa mainittava havainto oli neljä uuttukyyhkyä Pohjasuolla.

13.7. kuului kylällä hakin raakuntaa ja kuhankeittäjän laulua ja Siikalahdella kuului kuhiksien rääyntää. 14.7. ajelimme sitten kohti etelää. Matkalla stoppasimme Haminan Tervasaaressa, jottei vuodareista jäisi kokonaan puuttumaan niinkin naurettava laji kuin lapintiira! Lopulta parkkeerasimme Helsinki-Vantaan lentokenttähotellin parkkipaikalle, jossa olisimme seuraavan yön. Seuraavana päivänä olisi vihdoin edessä todella kauan odotettu yhteinen reissu!

J.A.

Isälle pinnoja ja Juhannuksen aikaa

10.6. iltapäivällä saapui isäni meille viikonloppuvierailulle. Isäni on yksi monista, joka oli innostunut osallistumaan 100 lintulajia haasteeseen ja jäänyt koukkuun. Yli 70-vuotaiaana lintuharrastuksen aloittaminen ei enää ole ihan helppoa, mutta lähes joka vuosi lajimäärä oli hänellä kuitenkin noussut. Nyt olimme sopineet retkeilevämme ihan suht tosissaan viikonlopun, jotta lajimäärää saataisiin taas tämän vuoden osalta nostettua.

Juna saapui taas kerran myöhässä, joten meille tuli hieman kiirus käydä Karpalossa syömässä ennen kuin minun piti viedä auto autokorjaamolle pieneen huoltoon. Tunnin ajan käppäilimme sitten Moskuunniemessä isäni kanssa opiskellen tavallisempien lintujen laulua. Mukavampia havaintoja olivat mehiläishaukka sekä viitakerttunen.

Huilittuamme hetken kotonamme suuntasimme iltaretkelle, jonka aloitimme tutuilla pähkinänakkeleilla, jotka olivat yllättäen jo jättäneet pesänsä mutta löytyivät kuitenkin lähistöltä. Sitten jatkoimme Joukion valkoposkihanhia ihmeteltyämme (poikasiakin jo vaikka kuinka) Sinkkosennurkkaan, josta olimme saaneet vinkin tarkistettavasta tikan pesästä. Valkoselkätikkapari näkyi heti lennossa ja pesässä kiikitti ainakin pari tikanpoikaa, joista toinen oli aika ajoin kolon suulla näkyvissäkin. Myös palokärki rummutteli kauempana. Hoidettuamme pikkusiepon pesäpaikaltaan jatkoimme vielä Siikalahden lintutornille, jossa näkyi kaukainen harmaasorsa ja vielä patotiellä kuului pari rytikerttusta, mutta nämä olivat turhan kaukana isäni kuultaviksi.

Lauantaina 11.6. lähdimme aamuretkelle kuuden aikaan ja hoidimme aluksi Likolammelta kuhankeittäjän sekä kultarinnan. Sitten suuntasimme Melkoniemen metsiin tavoitteena idänuunilinnut ja sinipyrstöt mutta eipä niitä kumpaakaan löytynyt. Sen sijaan tuttu matkalla näkyi käenpiika ja metsiin päästyämme kuukkeli kävi meitä moikkaamassa ja muita havaintoja olivat mm. kanahaukkaemo ja lentopoikanen, töyhtötiainen, pikkukäpylinnut, sirittäjä jne. Pikkusieppokin kuului mutta kovin kaukaa. Rengastimme myös pöntössämme olleet kahdeksan varpuspöllön poikasta.

Päiväunien jälkeen suuntasimme Tarvaslammelle Hannan vanhempia moikkaamaan mutta samalla rengastimme muutamat tiaispoikueet sekä tuulihaukkapoikueen pöntöistä. Ja lopuksi kävimme vielä kaakkurilammella varmistamassa, että asukkaat olivat tänäkin kesänä paikalla.

Ja illalla jaksoimme vielä ilta- ja yöretkelle Saaren suuntaan, jolla näimme sarvipöllön ja kuulimme muutaman heinäkurpan, kehrääjän, luhtakanan ja -huitin, kaulushaikaroita, ruisrääkkiä, viitakerttusia, luhtakerttunen sekä pari pensassirkkalintua, joista toisen rengastimmekin. Aamun jo sarastaessa stoppasimme vielä Siikalahdella, jossa lauloi toinen luhtakerttunen.

Nukuimme aamulla pitkään ja sitten suuntasimme Rautjärven puolelle Kokkolanjoelle, josta pienen etsinnän jälkeen löysimme virtavästäräkin, joka varoitteli ilmeisesti rannassa piilossa olleen poikasen takia. Ylempänä jokivarressa törmäsimme toiseenkin heikosti lentäneeseen poikaseen.

Iltapäivällä kävimme vielä syömässä ”Assalla” ja sitten isäni lähti junalla kohti Kirkkonummea. Olimme parin vuorokauden retkeilyllä havainneet 113 lajia, joista isänikin oli onnistunut havaitsemaan 102 lajia. Ei hassummin 75-vuotiaalta aloittelevalta harrastajalta! Isäni vuodarilukema oli nyt uusissa ennätyslukemissa 146 lajia ja tavoitteena on tietysti saada ainakin 150 rikki – olihan listalla vielä aika helppojakin puutteita.

Illan juoksulenkillä kuulin harmaapäätikkapoikueen Särkisalmella .

Viikolla Hanna kävi aina sään salliessa kuvausreissuilla ja itsellä retkeily jäi korkeintaan lyhyiksi ruokatuntiretkiksi. Valkoposkihanhet toivat jo poikasiaan lähirantaan, pikkusiepot jatkoivat yhä poikastensa ruokkimista, ensimmäiset kahlaajat (suokukko, muutama mustaviklo, valkovikloja, liroja) matkasivat jo etelää kohti. Tikanpoikasista näkyi nuori valkoselkätikka ja kuhankeittäjiä lauloi siellä täällä.

15.6. kävin Lappeenrannassa Keskussairaalassa ja iltapäivällä kävin Toikansuolla, jossa lauloi peltosirkku ja altailla näkyi mm. pari punajalkavikloa ja neljä pikkutylliä. Joutsenon Kotasaaressa kuului rastaskerttunen ja Konnunsuolla kuului kolme peltosirkkua.

Viikonlopun aloitimme SSP-rengastuksella ja saaliksi saimme punarinnan, ruokokerttusen, 2 pensas- ja 2 lehtokerttua, kirjosiepon, peipon sekä 3 punavarpusta. Iltapäivällä teimme vielä Saaren kierroksen, jonka havikset jäivät suopöllöön ja muutamaan luhtakanaan. Rengastimme myös jokusen töyhtöhyypän poikasen.

Sunnuntaina 19.6. kävimme taas Melkoniemen metsissä, jossa näkyi nyt koko viiden kuukkelin perhe. Törmäsimme myös pyyperheeseen ja varpuspöllöt olivat yhä pöntössä mutta aivan lähtövalmiin näköisinä. Tarvaslammella käenpiika hautoi yhdessä pöntössä.

21.6. lyhyt iltapäiväretki tuotti pikkutikan pesän Siikalahdelta ja tarkistimme taas, että kovien sateiden jälkeen pikkusiepoilla oli yhä kaikki hyvin. 23.6. kuvailimme Siikalahdella pyrstötiaispoikuetta ja Hannan löytämiä pyjamaluteita. Näimme myös pikkutikkapesäpaikan lisäksi toisaallakin pikkutikan ja kuulimme muutaman kultarinnan. Illalla suuntasimme yöretkelle lähi-Parikkala parhaille paikoille, mutta surkeaa oli yhä: yksi heinäkurppa, pari sarvi- ja suopöllöä sekä kehrääjää ja muutama ruisrääkkä kuului. Siikalahdella kuului pari luhtahuittia. Laulajista kuulimme vain viitakerttusia ja satakieliä sekä aamun jo sarastaessa pari kuhankeittäjää.

25.6. heräsimme Papinlahdella nukuttuamme riippukeinuissa harjoittelumielessä. Herätys oli taas aikainen sillä oli taas SSP:n vuoro. Saimme verkoista musta- ja punakylkirastaan, 3 ruokokerttusta, 2+1k pensaskerttua, sini- ja talitiaisen, 1+2k punavarpusta sekä pajusirkun. Muita havaintoja olivat sarvipöllö, pikkulepinkäinen, hemppo ja keltavästäräkki. Illalla Tetrisuolla näkyi kolme uuttukyyhkyä.

26.6. kuului illasta Papinlahdella varpuspöllön poikanen ja näkyi sarvipöllöjä niin aikuinen kuin poikanenkin. Sitten teimme yöretken Särkisalmen ja Saaren välimaastoon ja kuulimme satakieliä, viitakerttusia, luhtakerttusen, vain pari ruisrääkkää sekä kehrääjä ja näimme muutaman sarvipöllön ja kuulimme niiden poikasia.

27.6. pikainen Siikalahtikäynti kannatti, kun juoksin Raikantien varressa ison kurjen poikasen kiinni, joka sai tietysti renkaan jalkaansa. Pikkusiepot olivat myös yhä vain paikalla ja näkyipä valkoselkätikkakin.

Kuun viimeisinä oli läkähdyttävän kuumaa, joten havainnot jäivät vähiin. Hanna kuitenkin jaksoi yhä ulkoiluttaa kameraa ja kävi kuvaamassa joka aamu jotain.

J.A.

Kesäkuun alun kuvailuja

Kesäkuun ensimmäisenä singahdin töiden jälkeen bongaamaan Saaren Pohjanrannasta löytyneet pari lampivikloa. Muuten paikalla oli aivan samat linnut kuin mitä olin edellisillan käynnillä nähnyt. Stoppasin myös Akonpohjan tornilla, jonka lähellä lauloi luhtakerttunen.

2.6. satoi pitkästä aikaa – edellisen kerran, kun oli satanut, oli tainnut sataa lunta? Niinpä kävin taas pikakäynnin Saaren kahlaajapaikoilla, mutta eihän siellä mitään kahlaajia ollut – vain kapustarinta Akanvaaran Tetrisuolla.

4.6. iltapäivällä suuntasimme Savon puolelle Punkaharjulle Saimaan rantaan rengastamaan Tapani Nisulan mökin lähellä olleesta pöntöstä viirupöllön poikasen. Vain yksi iso poikanen oli pöntössä ja onneksi emokin oli varsin leppoisa, joten rengastus sujui nopeasti. Kun pöllö oli saanut hilun kinttuunsa, ei se enää suostunut pysymään pöntössä, mutta sen olikin jo edellispäivinä nähty seisovan pöntön suuaukolla verryttelemässä siipiään, joten se oli aivan lähtövalmis.

Yllätykseksemme Tapani oli järjestänyt meille ohjelmaa rengastuksen jälkeen ja pääsimme hänen ja tämän mökkinaapureiden Laura ja Harri Heleniuksen kanssa veneretkelle, jonka kohteena olisivat saimaannorpat, joita Tapani on vuosia kartoitellut alueella.

Pian olimmekin vesillä ja tarkistamassa norppien vakiopaikkoja. Muutamalla ensimmäisellä paikalla emme norppia nähneet mutta sitten löytyi ensimmäinen kivellä köllötellyt norppa! Tämä veijari oli hieman aran oloinen, joten emme pyrkineet lähemmäksi. Toinenkin norppa uiskenteli lähistöllä, mutta katosi pian. Mutta seuraavalta paikalta löytyi sitten nätti vaalea köllikkä, joka poseerasi oikein antaumuksella. Myös tumma kuutti uiskenteli lähistöllä ja sekin kävi meitä pari kertaa kurkkaamassa. Lähisaaressa lauleskeli pikkusieppo ja kelikin oli mitä mainion, joten tunnelma oli korkealla!

Ylittäessämme isompaa järven selkää löysimme eräältä karilta meriharakan ja toiselta puolelta selkää löysimme vielä yhden norpan köllimästä kivellä hieman kaislikon takana. Sitten katselimme vielä hieman maisemia ennen kuin palasimme vauhdikkaasti Heleniusten mökkirantaan. Olipa mahtava päästä kerrankin katselemaan ja kuvaamaan norppia, joita emme ennen olleet nähneet kuin muutamia kertoja kauempana uimassa. Kiitoksia vielä Tapanille sekä Heleniuksille!

5.6. oli taas SSP-pyynti, jonka saldo jäi vaisuksi: 2+1k ruokokerttusta, 1 herne-, 3+1k pensas- ja 3 lehtokerttua ja 1k talitiainen saatiin. Ohessa havaitsimme ääntelevän pikkulepinkäisen sekä lyhyesti laulaneen kuhankeittäjän.

Karoliina Hämäläinen ja Laura Oinas olivat Joensuusta tulleet rengastelemaan Parikkalaan ja heillä oli haaveena rengastaa kuhankeittäjä. He olivat koko yön etsineet orioluksia mutta eivät olleet edes kuulleet ainoatakaan. Suurin osa linnuista oli tainnut jo alkaa pesimäpuuhiin? Niinpä neuvoin heille parhaaksi epäilemäni paikan ja pyysin, että mikäli saisivat kuhiksen kiinni, niin josko saisin tulla itsekin sitä kuvaamaan, kun kuitenkin olimme omassa pyyntihommassamme vajaan kilometrin päässä. Ja kuinka ollakaan hehän saivat upean koiras kuhankeittäjän kiinni ja ehdin paikalle hyvin, kun linnun rengastus- ja mittaustoimet olivat vielä kesken eli minua ei jouduttu lainkaan odottamaan (kilometri on autolla aika nopea siirtyä). Niinpä pääsin kuvaamaan tätä upeaa lintua! Kiitoksia Karoliinalle ja Lauralle ja onnittelut huikeasta rengastuksesta!

Iltapäivällä teimme taas Saaren kierroksen ja mukavimpina havaintoina näimme 18 pulua, pari harmaasorsakoirasta ja harmaapäätikan Akonpohjassa, tundrametsähanhen Jyrkilässä, harmaasorsaparin Suurenjärvenlietteellä, sarvi- ja suopöllön Ollukassa ja hempon Tarassiinlahdella.

6.6. kävimme vain lyhyesti kuvailemassa (ja samalla kontrolloimassa mahdollisia renkaita) valkoselkätikkoja ja pähkinänakkeleita pesillään. Siikalahdella kuulimme taas yhden kuhankeittäjänkin.

Ja 7.6. teimme lyhyen kuvaussession Hannan löytämälle pikkusiepporeviirille – kauhtuneen näköinen naaraspukuinen lintu ruokki jo pesäkoloon poikasia. Hannahan oli nyt kesälomalla, joten hän meni vielä illalla Saarelle kuvaamaan suopöllöjä ja onnistukin saaman yhdestä kuvia. Ja täytyy vielä sanoa, että me tietysti suoritamme kaikki kuvaukset täysin lintuja häiritsemättä riittävästi piiloutuneina. Käkikin tuli kuvattua.

8.6. Hannan ruokokerttusen kuvaussessio sai yllättävän käänteen, kun hän huomasi ruovikossa hitaasti liikkuneen luhtahuitin. Ihme kyllä rantakana tuli pari kertaa oikein mukavasti kuvattavaksi. Oman ruokatuntini kuvaukset keskittyivät pähkinänakkeleihin. Illalla kävimme vielä Siikalahdella, josta nousi etelää kohti muutolle punajalkaviklo – se on syksy jo…


J.A.

Muka parasta lintuaikaa

Kuten monesti aiemminkin, taas tuntui, että Tornien Taisto viikonloppu oli paras aika vuodesta Parikkalassa. Lintuja toki tuli koko ajan lisää, mutta ei mitään parempaa, korkeintaan samoja lintuja uudestaan ja uudestaan.

10.5. Saaren kierroksella Akonpohjassa näkyi pari mustakurkku-uikkua ja pikkutylli sekä kuului ruokokerttunen, Kanavalammella näkyi harmaasorsapari, Tarassiinlahdella kellui mulliparvi sekä pari allia ja parhaana havaintona kaukana näkyi itään matalalla matkannut kattohaikara. Mutta loppukierroksella näkyi enää pikkukuovi, jokunen uuttukyyhky sekä sinisuohaukka.

11.5. Härskiinmutkassa kellui lapasotka-mustalintu sekaparvi ja Moskuunniemessä kuului käenpiika. Iltapäivällä kiertelimme pöllönpönttöjä Savon poikien kanssa ja kierroksen lopuksi yhdestä pöllöstä löytyi hautova viirupöllömamma, joka sai renkaan jalkaansa. Muut kierroksen havainnot jäivät kanahaukkaan ja mustapääkerttuun.

12.5. ruokatunnilla törmäsin patotiellä tuttuihin, lomalle Parikkalaan tulleeseen Valosen Arttuun sekä taas ohiajaessa paikalla pysähtyneisiin Matti ja Liisa Kapaseen, joiden kanssa jutustellessa ylitsemme lensi lapinkirvinen äännellen. Myös haarahaukka näkyi taas vaihteeksi. Iltapäivän pönttökierroksen havainnot jäivät pyypariin.

13.5. kävin katsomassa luonnonkolossa hautonutta helmipöllöä. Illan Saaren kierros alkoi tien vieressä olleella koppelolla. Akonpohjassa näkyi heinätavipari, suokukkoja sekä jopa 45 mustavikloa. Karinmäessä näkyi pyypari ja Ala-Ollukan pelloilla tarkistimme yhden valkoposkiparven, jossa oli kuin olikin punakaulahanhipari! Pohjasuolla piipersi 92 kapustarinnan parvi ja Pohjanrannassa näkyi tylli. Muuten näkyi uuttukyyhkyjä taas siellä täällä, joten näyttää siltä, että laji on tullut nyt jäädäkseen.

14.5. oli ensimmäinen SSP ja kylläpä oli vielä märkää! Aamulla kuulimme jänkäkurpan ja kaakkurin ja verkoista saimme pensaskertun, ruokokerttusen, pari hernekerttua ja pajulintua sekä pajusirkkuja 2r+1k. Sitten bongasimme Siikalahdella olleen jalohaikaran ennen pitkiä päiväunia. Iltapäivällä suuntasimme Saarelle, jossa näkyi Akonpohjassa 2 pikkutylliä ja 4 tylliä ja sitten pistimme Akonpohjaan kuvausteltat pystyyn ja toiveenamme oli kuvata illalla ja aamulla kahlaajia. Illalla suokukkoja ja mustavikloja vielä oli, mutta toivoimme niiden tulevan aamulla lähemmäksi telttojamme. Iltaa ja lyhyitä unia odotellessa kuulimme luhtakanan ja näimme harmaasorsaparin sekä heinätavikoiraan.

15.5. aamulla kahlaajat kuitenkin nousivat muutolle ja pääsimme lopulta kuvaamaan vain muutamaa suokukkoa. Muutenkin aamun havainnot jäivät samoihin kuin edellisiltana, joten kuvausreissu oli pettymys.

Teltat purettuamme teimme vielä Saaren kierroksen, jonka saldoa olivat pari käenpiikaa Tarassiinlahdella, lapinkirvinen Jyrkilässä, harmaasieppo Akonpohjassa, pikkujoutsen Pohjanrannassa sekä valtaisat 15 000 ja 25 000 valkoposkihanhen parvet Pohjasuolla ja Akanvaaran Tetrisuolla. Tetrisuolla kuului vielä sarvipöllö keskellä päivää.

16.5. ainoa havainto oli Siikalahdella laulanut satakieli ja 17.5. näkyivät ensimmäiset tervapääskyt. Saarella näkyi Akonpohjassa 5 tylliä ja 3 pikkutylliä, Pohjanrannassa lapinsirri, Kanavalammella suosirri ja heinätavipari ja Akanavaaran Tetrisuolla 112 kapustarintaa. Myös muutama isompi keltavästäräkkiparvi sekä taas uuttukyyhkyjä nähtiin.

18.5. kuului ensimmäinen punavarpunen ja 19.5. Härskiinmutkassa kellui lähellä kuusi lapasotkaa. Tyhjiä pönttöjä taas kierrettyämme, kävimme pelastamassa Siikalahden rannalla yhden aitaan juuttuneen valkoposkihanhen. Ohessa näimme myös pari punajalkavikloa. Illalla singahdin vielä Moskuunniemen Hernesaareen, jossa oli alkanut näkyä arktikaa ja ehdin vielä nähdä pari pilkkasiipi- ja mustalintuparvea sekä 950 allia ja meriharakan, lähistöllä lauloi vielä kultarintakin.

20.5. saapui ensimmäinen lehtokerttu ja illan pönttökierros tuotti vihdoin 8 munaa hautoneen varpuspöllön, joka oli vanha tuttumme ja siirtynyt uuteen pönttöön useamman kilometrin päästä. Kierroksella näimme myös pari metsoa ja pyytä. Illalla kävimme parilla heinäkurppapellolla ja näimme yksinäisen linnun kököttämässä keskellä yhtä peltoa.

21.5. Siikalahden staijilla näimme vain vähän lintuja mutta haarahaukka sekä etenkin merikihu lämmittivät. Iltapäivällä suuntasimme taas Saarelle, jossa Tarassiinlahden pari lapinsirriä ja punajalkaviklo ja Suurenjärvenlietteen mustapyrstökuiri, suosirri ja pari lapinsirriä olivat mainittavimmat havainnot. Näimme myös pari valkoselkätikkaa sekä kuulimme muutaman kultarinnan ja taas uuttukyyhkyjä siellä täällä.

22.5. suuntasimme Savon puolelle Punkaharjun Haukmäen metsiin, jossa kiertelimme jonkin aikaa ja löysimme sentään yhden komean pikkusiepon ja kuulimme kaakkurin sekä metson lentoonlähtöryminän. Pöntöt olivat kuitenkin taas tyhjiä. Päivällä kävimme rengastamassa viirupöllön poikaset ja olipahan taas äkäinen emo! Iltapäivällä rengastimme vielä Tarvaslammelta kottaraisen pojat ja yhden käenpiian ja kotiin ajellessa bongasimme Moskuunniemestä kuhankeittäjän vuodariksi.

23.5. Härskiinmutkassa kellui parisataa allia ja pari lapasotkaa ja iltamuutolla näkyi 865 allia, yksi pieni mustalintuparvi sekä suopöllö. Lyhyellä yöretkellä Soiniosssa surisi kehrääjä ja Sammallammella kuulin taivaalta pienen sepelhanhen ääntä. 24.5. Siikalahdella muutti 7 tyllin parvi. 25.5. näkyi vihdoin ensimmäinen mehiläishaukka ja taas haarahaukkakin. Kultarintoja tuntui löytyvän sieltä sun täältä.

26.5. oli taas SSP:n vuoro ja aamu olikin varsin mukava: 2 punarintaa, 2 leppälintua, 2 mustarastasta, 2 ruokokerttusta, 4 pensas- ja 2 lehtokerttua, 3 pajulintua, 2 kirjosieppoa, 3 sini- ja 2 talitiaista, 3 punavarpusta ja 1 pajusirkku rengastettiin. Kuulimme lisäksi kuhankeittäjän ja luhtahuitin ym. Illemmalla teimme taas Saaren kierroksen, jonka parasta antia olivat fasaanikukko Kanavalammella, kanahaukka Tarassiinlahdella, mustapyrstökuiri ja suosirri Suurenjärvenlietteellä, ruisrääkkä, 2 tylliä ja 7 lapinsirriä Pohjanrannassa sekä tundrametsähanhi, muutama tundrahanhi ja myöhäinen lyhytnokkahanhi sekä suo- ja sarvipöllö Akanvaaran Tetrisuolla.

27.5. Siikalahdella näkyi 130 sepelhanhen parvi ja tervapääskyjä kiepui taivaalla jo 65 lintua. Illalla Moskuunniemessä kuului viitakerttunen ja näkyi 163 muuttavaa laulujoutsent6a, 2 meriharakkaa sekä kuhankeittäjäpari. Kukonkannassa kötkötti luhtakana. Jatkoin vielä lyhyelle yöretkelle, jolla kuului Kontiolammella pensassirkkalintu, Siikalahdella liejukana, Sammallammella toinen pensassirkkalintu sekä Kirkkorannassa luhtahuitti. 28.5. lyhyellä Siikalahden staijilla näkyi parit tundra- ja tundrametsähanhet ja 101 kuikkaa. Sitten univelat pakottivat minut nukkumaan.

29.5. Saaren kierros aloitettiin tarkistamalla, että mustakurkku-uikkupari oli saapunut Valkialammelle. Kanavalammella näkyi 4 tundrametsähanhea ja kuului pari kuhankeittäjää. Jyrkilässä pellolla köpötteli yksinäinen sepelhanhi ja Pohjanrannassa näkyi pari lentävää metsähanhea ja lapinsirri sekä kuului taas rääkkä. Muuten kierros alkoi jo tuntua siltä, että paras lintuaika oli jo pahasti ohi…

30.5. kävin aamulla taas helmipöllön luonnonkololla, josta kurkki nyt kaksi isoa poikasta. Ruokatunnilla bongasin Pohjanrannassa olleen jp kuovisirrin, joka oli ensimmäinen keväthavaintoni lajista Parikkalassa. Paikalla oli myös 4 lapinsirriä. Illan juoksulenkillä Tetrisuolla näkyi suopöllö.

Toukokuun viimeisenä päivänä kävimme taas helmipöllöjä katsomassa ja nyt kolo oli tyhjä mutta löysimme vielä yhden maastopoikasen erään kuusen latvustosta.

J.A.

Tornien Taisto taas parin vuoden tauon jälkeen

Synttäripinnat jäivät keräämättä 2.5. kun auto oli rengasliikkeessä paikattavana ja keli oli iltapäivällä surkea. Sulat kävin tarkistamassa ja parhaina näkyi yhteensä 53 kuikkaa.

3.5. ruokiksen mainittavin havainto olivat heinätavipari Siikalahdella. Iltapäivällä suuntasimme Saarelle ja matkan varrella näkyi Särkisalmella mustakurkku-uikku ja mustalintupari. Saaren kierroksen havaintoja olivat mustaviklo Akonpohjassa, harmaasorsapari Kanavalammella, pari suokukkoa Jyrkilässä ja kaakkuri Pohjanrannassa. Tulvilla näkyi runsaasti valkovikloja, taivaanvuohia ja jouhisorsia sekä jokunen liro ja rantasipi ym. Seuraavan illan Siikalahtikäynnin paras havainto oli Aittavaarassa huudellut sarvipöllö.

5.5. lahdella näkyi pensastasku ja iltakäynnillä salmella 4 allia, 3 tukkakoskeloa, 31 kuikkaa, 10 haara- ja 6 räystäspääskyä. Pirkka saapui meille yöllä taas perinteisesti Tornien Taisto viikonloppua viettämään.

6.5. aamulla Särkisalmella näkyi 11 allia, 3 mustalintua, 3kv merilokki ja kuului pajulintu sekä nokkavarpunen, myös pari kirjosieppoa kuului. Ruokatunnilla suuntasin Siikalahdelle, jossa patotien lava oli varsin täysi. Ampuhaukka, pari pikkukuovia, törmäpääskyä ja keltavästäräkkiä olivat ainoat mainittavat havainnot ja iltapäivällä suuntasimme sitten Saarelle kunnon kierrokselle. Aloitimme tarkistamalla matkan varrella Lemmikonsalmen, jolla oli 10 allia ja 6 mustalintua.

Saaren kierros tuotti harmaasorsaparin, mustakurkku-uikun, haarahaukan, muuttohaukan ja käen Akonpohjassa, kanahaukan Riionsalmella, kivitaskuparin ja 2 uuttukyyhkyä Karinmäessä, tyllin Jyrkilässä, pari pyytä, lapinsirri, 95 liroa, 60 taivaanvuohta ja 10 lapinsirkkua ym. Suurenjärvenlietteellä. Ilta alkoi jo painaa päälle, joten kiiruhdimme kotia kohti mutta stoppasimme vielä Kinnarniemen Lääviensuolla tarkistamaan noin kymmenennen valtaisan valkoposkihanhiparven. Lopulta yhteensä noin 50 000 valkoposkihanhen tarkistaminen kannatti, kun tästä muutaman tonnin parvesta löytyi vihdoin kaunis koiras punakaulahanhi!

7.5. heräsimme ennen neljää ja parvekkeelle kuului jo leppälinnun laulu. Pian olimme kävelemässä kohti Siikalahden lintutornia ja Kasinmäessä lauloi sirittäjä. Kevät oli yöllä edennyt isoin harppauksin!

Ennen viittä saapui tornille myös Lötjösen Matti ja pieni nelihenkinen joukkueemme oli kasassa ja viideltä kuittasimme taiston ensimmäiseksi lajiksi lähimpinä vesilintuina lahdella kelluneen lapasotkaparin. Vesilinnut hoituivat muutenkin pikatahtia, kun uiveloita ja jouhisorsia oli vielä mukavasti ja harmaasorsapari sekä pari koiras heinätaviakin nähtiin. Keli oli upea, tyyni ja kirkas ja näkyvyys loistava, mutta valitettavasti mitään lintuja ei ollut puiden latvoissa lahden reunoilla, mikä yleensä on meillä ainoa tapa saada monia tavallisia pikkulintuja lajilistallemme. Onneksi pajulintu ja kirjosieppo sentään kuitattiin, mutta mm. rautiainen ja punarinta jäivät saamatta. Pikkulintumuuttokin oli surkeaa, joten naurettavia puutteita jäi. Ja pikkuhiljaa alkoikin sitten tuulla ja iltapäivällä peli oli pikkulintujen osalta menetetty.

Aamun mukavaa saldoa olivat meriharakka, useampikin rantasipi, pikku- ja valkoselkätikka sekä täysin pommina näkynyt pohjantikka! Hemppo ja pikkukäpylintu kuultiin mutta mm. vihervarpusia nähtiin koko päivänä vain kaksi ja viherpeippoa tai urpiaista ei havaittu lainkaan.

Mutta kova etelätuuli toi sitten päivemmällä kaikkea mukavaa. Pari haarahaukkaa oli varsin odotettua, mutta näimme myös pari 2kv arosuohaukkaa, sinisuohaukan, pari piekanaa, pari nuolihaukkaa, pari merimetsoa, mustavariksen, uuttukyyhkyn, pikkukuovin sekä kaikkein parhaina subad kiljukotkan sekä kattohaikaran!

Päivällä tuuli oli niin kova että havainnointi oli aika vaikeaa eikä lintujakaan enää liikkunut. Niinpä viimeiseen pariin tuntiin emme saaneet kuin yhden lajin, kanahaukan, lähes puolitoista tuntia ennen kisan päättymistä. Lopulta lajimäärämme oli 95 lajia, jolla olimme koko maan kisassa 15. sijalla ja ties kuinka monennen kerran paras torni sisämaassa – ja kuten aina ennenkin Pohjanranta ja Tarassiinlahti löytyivät nekin aivan sarjan kärkisijoilta.

Käytyämme syömässä ja huilittuamme hetken kävimme vielä lyhyellä iltapäiväretkellä, jolla näimme luonnonkolossa pesivän helmipöllön, pari harmaapäätikkaa sekä muutamia muitakin lajeja, joita emme kisassa olleet nähneet. Illalla teimme vielä vesisateessa lyhyen peltokierroksen, mutta havainnot jäivät pariin merihanheen Kullinsuolla.

8.5. nukuimme kuuteen ja lähdimme taas maastoon. Hanna oli viettänyt taas yön kuvausteltassa Uukuniemen Suurenjärvenlietteellä, joten me lähdimme Pirkan kanssa Saarelle retkelle tavoitteena olla puolilta päivin Suurenjärvenlietteellä. Matkan varrella Härskiinmutkassa näkyi pienessä sulassa harmaasorsapari ja Moskuunniemessä kuulimme ensimmäisen hernekertun sekä mustapääkertun. Sitten kiiruhdimme Ruokosuolle, jossa oli edellisiltana näkynyt paikallinen kattohaikara ja siellähän se ”kikke” kökötti sähkötolpan nokassa.

Päätimme käydä Akanvaaran Tetrisuolla, jossa näimme suopöllön ja sinisuohaukkakoiraan ja palasimme sitten Ruokosuolle, jossa ”kikke” oli nyt käppäilemässä pellolla. Ajoimme pellon reunan parkkiin ja haikarahan päätti kävellä ohitsemme vain noin neljän metrin etäisyydeltä, joten saimme todella hyvät kuvat otuksesta. Läheisellä Pohjasuolla näkyi 64 kapustarintaa.

Pohjanrannassa näimme kuinka Ruokosuolta noussut kattohaikara kaarteli tovin nosteessa yhdessä merikotkan kanssa ja lähti sitten etelää kohti. Sitten suuntasimme Akonpohjaan, josta löysimme mustapyrstökuirin ja tyllin muiden kahlaajien seasta ja tornilla näkyi 4 mustalintua.

Kanavalammella näimme harmaasorsaparin mutta sitten jatkoimme Suurenjärvenlietteelle, jossa näimme pikkutyllin ja 11 mustavikloa sekä kuulimme luhtakanan. Hanna olikin jo valmiina tien varressa ja siirsin tavarani Pirkan autosta omaamme ja sitten ajelimme vielä peräkanaa Akonpohjaan kaupassa käymään. Sitten Pirkka lähti pitkälle kotimatkalle ja me vähän lyhyemmälle.

J.A.