Joulukuu 2008

Joulukuu – Talven alun retkeilyä

Joulukuun alkuun kävin ruokatunnilla pointsaamassa Vartialahdelta edellispäivänä löytämämme haapana talvikisapinnaksi. Seuraavana päivänä hoidin valkoselkätikan Siikalahdelta. Yhteensä näillä kahdella ruokatuntikäynnillä Simpelejärvellä näkyi vielä 140 joutsenta.

5.12. pikainen käynti Imatran Vuoksella tuotti vain talvehtimaan jääneet uivelot ja kanadanhanhen ja Immalanjärvellä näkyi vielä alli.

Itsenäisyyspäiväralli

6.12. oli perinteinen itsenäisyyspäiväralli, johon osallistuimme Hannan kanssa kahdestaan. Koskapa Parikkalassa oli jo varsin talvista, suuntasimme aloittamaan etelään. Matkalla ensimmäisen pimeän tunnin aikana kuulimme Rautjärven metsissä huuhkajan ja varpuspöllön ja aamun valjetessa olimme jo Lappeenrannan Toikansuolla, josta löytyi 5 tavia, piekana, peukaloinen, peippo ja 2 tikliä. Hanhi-Kempistä löytyi helposti hiiri- ja tuulihaukka ja Paraistentieltä löysimme yllättäen hyvät omenapuut, joista löytyi tilhiä ja räkättejä. Pappilanniemen pähkinänakkeli löytyi pienen odottelun jälkeen ja Mustolan hakki löytyi heti. Luukkaansalmelta löytyi yllättäen kuikka sekä telkkä, harmaahaikara ja kalalokkeja. Tyysterniemellä kellui yhä silkkiuikku ja Laihiassa oli parikymmentä harmaalokkia. Tuohimäeltä löytyi ensimmäinen isolepinkäinen ja sitten siirryimme Joutsenon puolelle. Kukkuroinmäellä näkyi harmaapäätikka, Konnunsuolla joutsenia ja taas piekana ja Mielikonniityllä langalla istuskeli varpupöllö. Imatran Mellonlahdella näkyi koskikara ja Vuoksen koluaminen tuotti vain kanadanhanhen. Immalanjärven hämärtyvältä selältä löytyi vielä 2 tukkasotkaa sekä pilkkasiipi. Lopulta 46 lajiamme riitti rallissa toiselle sijalle.

7.12. lähdimme Punnosen Pekan, Kiljusen Jarin ja Caireniuksen Sampsan kanssa Lahteen bongaamaan aavikkotaskua. Valuimme hiljalleen kohti Lahtea koluten matkan varrella Luumäen vesistöjä odotellen, josko tasku vielä löytyisi pakastuneen yön jäljiltä. Ikäväksemme lintua ei tuntunut enää löytyvän, mutta päätimme silti ajaa Lahteen, jos ei muuta niin hoitamaan ”jassille” töyhtökiuru elikseksi. Ajoimmekin suoraan Asemantaustalle, jossa oli jo suuri joukko taskuetsinnöistä luopuneita hakemassa ”tökiä”. Lintua ei kuitenkaan meinannut millään löytyä. Lopulta näimme kuinka eräs harrastaja alkoi viittoilla ja lähdimme katsomaan, mitä hän oli löytänyt. Samaan aikaan, kun näimme töyhtökiurun, alkoi pieni porukka mesota jotain vain parin sadan metrin päässä meistä! Kohta saimme tiedon, että puskista olisi löytynyt kashmirinuunilintu! Juoksimme paikalle ja kohta meillä oli pieni vihreä kiikareissamme, mutta laji oli kuitenkin hippiäisuunilintu. Kuitenkin ensimmäinen talvihavainto lajista ikinä Suomessa! Jassi saikin minuutissa kaksi elistä! Kävimme vielä pari tuntia koluamassa Kujalan jäteasemaa aavikkotaskun toivossa, mutta lintua ei enää löytynyt. Hyvä reissu meillä oli kuitenkin ollut, vaikka itsellä elis jäikin saamatta.

Seuraavan kunnon retken tein vasta 13.12. ennen jääkiekkopeliäni Iitissä. Immalanjärvellä oli yhä pilkkasiipi ja Vuoksella kanadanhanhi ja uivelo. Meltolan jätärin virtavästäräkkikin hoitui talvipinnaksi. Vallinkoskella tähyili isolepinkäinen ja Konnunsuolla isolantun lisäksi piekana ja hiirihaukka. Kukkuroinmäen 8 kottaraistakin löytyi nyt istuskelemasta siten, että ne näkyivät aidan takaa. Joukkueeni bussissa matkatessani kohti Iittiä näin vielä Luumäellä lähellä maakunnan rajaa bussin ikkunasta hiiripöllön.

Kuun puolivälissä Parikkalassa alkoi jo olla talvista, joten havainnot jäivät muutamiin vielä sulilla selillä olleisiin joutsen- ja isokoskeloparviin sekä muutamiin kalalokkeihin. Kuukkeleitakin kävin talvipinnakisan kunniaksi moikkaamassa.

21.12. Immalanjärvellä oli vielä jokunen joutsen, alli, pilkkasiipi, harmaalokki sekä Lietteen jokivarressa koskikara. Vuoksen kanadanhanhi haki jo pullaa lähes kädestä, Itä-Siitolassa oli myös tukkasotka ja merimetsokin hoitui viimein talvikisalajiksi. Meltolan virtavästäräkki löytyi helposti vakiopaikaltaan rannasta ja sitä Totti Toiskallion kanssa ihaillessamme plokkasin rannasta pikku-uikun. Kyseessä oli koko vuoden ainoa pikku-uikku Etelä-Karjalassa! Siitä tuli 231. Etelä-Karjala vuodarini. Vallinkoskella näkyi leksa, kanahaukka ja harmaapäätikka ja Räikkölän nokkavarpuset ja peippo löytyivät helposti. Paikalla näkyi myös hiirihaukka ja mustarastas. Neitsytniemestä löysin vielä kolme taviokuurnaa, joten aivan kelpo retki taas näin työpäivän päätteeksi parissa tunnissa tehdyksi.

Joulun vietossa etelässä

Joulun viettoon ajelimme Kirkkonummelle vanhempieni luokse ja jouluaattona suuntasimme koko valoisan ajan retkelle. Aloitimme Siuntion Myransista, josta punakaulahanhi löytyi heti. Lintu lähti kuitenkin hetimiten lentoon ja lopulta suuntasi pelloille katveeseen. Hiirihaukka, 3 piekanaa ja palokärki nähtiin myös. Sunnanvikista pointsasimme tundra- ja metsähanhen ja Tjuträskillä näkyi taas 3 piekanaa ennen kuin jatkoimme Inkoon puolelle Degerbyhyn pointsaamaan kurjen. Kirkkonummen Vuohimäessä näimme isolepinkäisen, Brossa tien yli lensi pieni rastas ja Eestinkylässä näimme kanahaukan. Muiltakin Saltfjärdenin ympäristön peltoaukeilta löytyi hiirihaukkoja ja piekanoja sieltä täältä ja Saltilla kuului pari viiksitimalia ja näkyi harmaahaikara, isolepinkäinen ja viimein myös pari sinisuohaukkaa.

Joulupäivänä kiertelimme taas Kirkkonummen saltin ympäristöä ”buteoita” ihmetellen. Kävimme myös Medvastin Morsfjärdenin lintutornilla, jossa oli 140 kyhmyjoutsenta, 12 harmaasorsaa, uivelo sekä nokikana. Päivällä suuntasimme Porkkalan kärkeen, jossa oli hiljaista. Pari kaukaista melanittaparvea, mutta hyvin näkyneet havainnot jäivät muutamaan alliin, pilkkasiipeen sekä 3 tukkakoskeloon.

Tapaninpäivänä kiertelimme taas lyhyesti peltoja ennen kuin suuntasimme Suomenojan kautta, jossa vain pari harmaasorsaa, Helsinkiin. Seurasaaressa ruokimme kyhmyjoutsenta ja kanadanhanhia kädestä ennen kuin suuntasimme sukuloimaan setäni luokse, jossa mummonikin oli kylässä.

27.12. lähdimme aamusta ajelemaan kohti Parikkalaa. Pikakäynti saltilla tuotti kuitenkin vielä buteoita, isolantun sekä yllätyksenä vielä kulorastaankin. Päätimme hyvän sään myötä käydä vielä Seurasaaressa kuvaamassa kesyjä lintuja ja samalla saimme hoidettua valkoposkihanhenkin talvipinnaksi. Vuoden viimeiseksi havikseksi kirjautui Lappeenrannan Selkäharjulla 6-tien yli lentänyt hiirihaukka. Loppuvuosi meni pimeästä pimeään töissä.

Lopulta vuodenpinnamääräkseni vuonna 2008 tuli 268 lajia, joka on oma ennätykseni. Vuosi oli muutenkin linnustollisesti varsin antoisa, vaikka Etelä-Karjalan harvinaisuusvuosi olikin poikkeuksellisen köyhä.