Hiljaista keskitalvea

8.1. Irlannista palattuamme stoppasimme paluumatkalla Helsingistä Parikkalaan pariin otteeseen iltahämärissä ja kuittasimme Lappeenrannasta tutun huuhkajan ja Imatran Vuokselta kanadanhanhen vuodariksi. Sinisorsia näkyi tietysti myös ja telkkäparvessa olleet pari uiveloa.

9.1. arkiaherruksen taas alettua ehdin hoitaa ruokatunnilla vuodariksi kesykyyhkyn, Kannakselta löytyneet pari viitatiaista sekä pari valkoselkätikkaa. Viitatiaiset kävivät ruokinnoilla paikassa, joka oli vajaan kilometrin päässä paikasta, jossa olin marraskuussa nähnyt pari viitatiaista talvilintulaskennassa. Saattavat siis olla samat linnut, mutta mistäpäs sitä tietää?

10.1. Kannaksen viitatiaiset näkyivät taas ja vuodariksi näkyi puukiipijä ja yllättäen myös mustarastas vilahti yhdeltä ruokinnalta piiloon kuusien kätköön. Tyrjänjoelta löytyi yllättäen 6 sinisorsaa 11.1. kylällä näkyi kanahaukka ja pikaisen metsäretken ainoa havainto oli 5 teeren parvi.

14.1. pelireissun matkan varrella Simpeleen Roukossa näkyi 3 pähkinähakkia ja Vuoksella kanadanhanhi ja 3 merimetsoa. 15.1. metsäreissu tuotti töyhtötiaisia sekä tutut kuukkelit ja Peruspohjanjoella käynti tuotti koskikaran. 16.1. Kannaksella näkyi 5 pyrstötiaista ja Siikalahdella isolepinkäinen. 17.1. Kirkonkylällä näkyi pari äänekästä pähkinänakkelia ja Siikalahdella valkoselkätikka.

19.1. kylän kesykyyhkyt olivat taas lisääntyneet ja kuuden parvi harjoitteli lentämistä terkkarin yläpuolella. Taitavat todellakin pesiä aivan ympäri koko talven? Muuten seuraavat uudet havainnot olivat 21.1. taas pelireissulla Kolmikannankankaalla lentänyt isolepinkäinen, Simpeleen Kokkolanjoella nähdyt 8 laulujoutsenta sekä pari koskikaraa sekä Lappeenrannasta hoidetut Reijolan puhdistamon 6 tavia, Pappilanniemen harmaapäätikka ja Kaukaanselällä näkyneet 3 merimetsoa.

22.1. teimme Simpeleen järven eteläisen osan kiertoretken Hannan ja tämän sisarusten Miikan ja Elissan kanssa. Ensihavainnot tehtiin Tarvaslammella, jossa pihassa näkyi pari harmaapäätikkaa. Aloitimme kuukkelimetsistä, joista kolme lintua löytyi taas ruokittavaksi ja kuvattavaksi. Matkalla näkyi myös kanahaukka. Melkoniemestä löysimme sitten yllättäen uuden viitatiaisen! Lintu kävi pienellä piharuokinnalla ja ehdimme onneksi ottaa siitä pari kuvaa ennen kuin se jatkoi muiden tiaisten perässä metsään. Taas liikkeelle lähdettyämme näimme 9 teeren parven.

Villisikatilan puista seuloimme keltasirkkuparvea, josta löytyi pikkuvarpusten ohella yksi varpunenkin. Kokkolanjoelta löytyi taas laulujoutsenia ja koskikara sekä kuului urpiainen.

Koitsanlahdella Mantkanniemessä viitatiaiset olivat yhä paikalla ja pian jatkoimme Siikalahdelle, jossa näimme isolepinkäisen ja lopetimme retken Kannakselle, jossa näimme taas pari viitatiaista. Olimme siis parissa tunnissa nähneet viisi viitatiaista! Retken päätti vielä eräässä kelossa kököttänyt kanahaukka.

26.1. Siikalahdella näkyi pyy vuodariksi ja Kannaksen viitatiaiset olivat yhä sitkaasti paikalla. 27.1. aamulla Kannaksella näkyi se harvinaisin tiainen eli kuusitiainen. Päivemmällä ajelin etelää kohti ja retkeilin matkalla tovin Imatralla ja Lappeenrannassa mutta kauheassa sumussa havainnot jäivät samoihin tuttuihin lintuihin.

27.1. aamusta hyppäsin Kirkkonummelta Matias Castrénin kyytiin ja yhdessä Matiaksen ja Jari Laitasalon kanssa suuntasimme Hankoon, jossa meillä oli taas perinteinen Bongariliiton hallituksen kokousviikonloppu. Aamun retkeilimme Hankoniemen kärjen tuntuman lintupaikoilla ja näimmekin sulalla merellä kyhmyjoutsenia, joitakin laulujoutsenia, kala-, harmaa- ja merilokkeja sekä kalasatamassa 5 naurulokkiakin, nokikanan, muutaman tukkakoskelon, muutamia satoja alleja, muutaman merikotkan jne. Päivällä kokoonnuimme Tvärminnessä ja kokousta jatkuikin pitkälle puoleen yöhön.

29.1. suuntasimme taas samalla porukalla retkelle kuten toki muu porukkammekin. Nähtyämme palokärjen Tvärminnessä, ajoimme suoraan Vedagrundetille, josta löytyi saman tien paikalla paria päivää aiemmin näkynyt luotokirvinen. Retkeilimme puolille päivin, jolloin keli alkoi muuttua varsin tuuliseksi ja näimme osin samoja lajeja kuin edellispäivänäkin, mutta kuulimme myös pari isokäpylintua ja näimme mm. Täktbuktenin Kobbenilla 29 lapasotkaa, tukkasotkia ja uivelon ja Högholmenilla noin 70 pilkkasiipeä sekä ainakin yhden mustalinnun ym.

31.1. löysin Siikalahdelta europaea-pähkinänakkelin ja näkyihän siellä tietysti valkoselkätikkakin.

1.2. Särkisalmella näkyi pari kuusi- ja töyhtötiaista ja Siikalahdella vaseti, harmaapäätikka ja isolepinkäinen. Illan saunareissulla Tarvaslammella kuului aktiivisesti puputtanut helmipöllö.

Viitatiaiset tuntuivat kadonneet johonkin enkä havainnut niitä enää lainkaan, vaikka kävin paikoilla useampaankin otteeseen. Sen sijaan valkoselkä- ja harmaapäätikkoja tuntui näkyvän ruokinnoilla helposti. 2.2. Särkisalmelta napsahti vuodariksi peippokin.

4.2. aamusta näin Kirkonkylällä pyrstötiaisia sekä pari vihervarpusta. Jatkoimme retkelle Partasen Harrin kanssa ja vaikka alku oli tahmea, niin viimeistään Siikalahdella alkoi onni potkia, kun näimme lyhyessä ajassa harmaapää-, pikku-, valkoselkä- sekä yllärinä myös pohjantikan sekä pähkinänakkelin! Koskapa fiilis oli niin korkealla, niin päätimme vielä käydä Rautjärven Latvajärveltä pointsaamassa hiiripöllön.

5.2. olin taas pelihommissa Lappeenrannassa ja matkalla näkyi taas tuttuja lintuja. Kävin myös Joutsenossa yrittämässä turkinkyyhkyjä, joita ei näkynyt mutta Etelä-Karjalan ensimmäiset talvehtivat uuttukyyhkyt, 4 kappaletta, onnistuin näkemään Myllärilässä.

Muutamaan päivään en taas nähnyt muuta kuin tikkoja sekä samaa isolepinkäistä, mutta 10.2. kävin moikkaamassa Tyrjän sinisorsia ja koskikaraakin. 11.2. aamun metsäretki tuotti vain 5 teeren parven ja vuodariksi pikkukäpylintuparin.

12.12. oli taas pelihommia ja nyt onnistui matkan varrelta hoitumaan turkinkyyhkytkin Joutsenon Anolasta. Odottelin lintuja varmaan noin tunnin, kunnes yhtäkkiä paikalla myös ollut Punnosen Pekka huomasi äksöniä taivaalla. Kyyhkyt saapuivat kovaaa ja korkealla päällemme kanahukan jahdatessa toista niistä! Ja kylläpä oli lähellä, ettei toinen lintu jäänyt vanhan koirasgentin saaliiksi, mutta onneksi haukka hyytyi päästyään pari kertaa ihan iskemäänkin, mutta onneksi kyyhkyyn osumatta. Jatkoimme tästä pointsaamaan Pekalle uuttaritkin, jotka löytyivät pienen hakemisen jälkeen. Lopulta jatkoin itse Lappeenrantaan, josta en enää löytänyt mitään uutta ennen kuin piti suunnata pelaamaan.

13.12. lyhyt metsäretki aurinkoisessa ja lämpimässä kelissä tuotti pelokärjen sekä kolme kilpaa huudellutta pyytä ja 17.2. Siikalahdella näkyi taas nakkeli ja vaseti. 18.2. tein hieman etuajassa talvilintulaskennan, sillä oikeaan laskenta-aikaan olemme suurimman osan lomareissulla ja muut päivät töissä. Lintuja oli vähemmän kuin koskaan, mutta osasyynä lie ollut se, että lähdin laskentaan hieman myöhässä ja osan kelistä satoi lunta ja loppupäästä reissua tuuli varsin kovaa. Niinpä lintumäärät jäivät pienemmiksi kuin koskaan, mutta ylläreitäkin osui kohdalle. Mainittavimpia havaintoja olivat 2 kuusitiaista, harmaapäätikka, 3 urpiaista, 2 pyytä sekä kotipiiriin jo päästyäni ylitseni lentänyt mustavaris! Illalla kävimme Hannan ja Harrin kanssa Melkoniemen suunnilla pöllöretkellä ja saldoksi tuli yhteensä 5 helmipöllöä.

19.2. Kokkolanjoella näkyi 4 laulujoutsenta, 13 sinisorsaa ja isokoskelo ja Kontron pellolla isolepinkäinen. Seuraavana päivänä isokoskeloita näkyi jo 5 yksilöä. Sitten seuraavat päivät menivätkin valmistautuessa Thaimaan matkaan. Ainoa kirjattu lintuhavainto ennen reissua oli lentoasemalle ajellessa Porvoossa nähty hiirihaukka.